imperfect is PERFECT
Tips : Cara belajar dengan berkesan
Sunday, November 20, 2011 | 2 cute earthling |



haii blogger comel + awesome ^^
today meyo nk kongsi tips belajar dengan berkesan . .
meyo sebagai pelajar nk bagi sedikit tips la untuk kaka2 abg2 adik2 dan yg sama waktu dgn nya . .
hehe




so perkara yg pertama ialah



Hormati Guru

kita dapat ilmu tu semua dari Guru kita kan . . kalau kita hormat cikgu tu dia juga akan senang untuk mengajar kita . . senang nak kata dia mesti restu laa ilmu yg dia bagi kat kita tu . . kalau kita tak hormat cikgu dan selalu bagi masalah kat dia mesti la dia marah dan menyampah nak mengajar . . *cikgu pun macam kita syg oii . . ada perasaan* so apa2 pun kita mesti la hormat guru dalam mencari ilmu . .

Cintailah Ilmu

bak kata mama aku . . "kalau ko tak suka dia sampai bila2 pun ko tak nak dia" ayat mak aku ni sinonim ha dgn ilmu . . kalau korang tak cinta ilmu sampai bila2 ilmu tu susah nak masuk dalam kepala kita . . sebab tu la kita mesti cintakan ilmu . . tak da spe yg tak nak berjaya kan ^^


Fokus dan bersungguh-sungguh

tiada kejayaan yang datang bergolek . . so macam tu la jugak dgn ilmu . . bukan senang nak dapat kn ilmu . . kita kena usaha dan fokus dalam mempelajarinya . . so chayo2 guys ^^


Tepati waktu

dalam belajar pun kita ada peraturan tau . . bukan belajar ikut suka hati ja . . mesti ada pembimbing jugak . . nti mana la tau kod sesat di tengah jalan kn . . hehe . . kalau kita menepati waktu kita tak akan ktngalan ilmu yg hendak di pelajari  . . lagi satu . . kan rugi mak bapak kita hantar sekolah kalau nk masuk kelas pun nak lengang macam itik pulang petang tuu . . semangat la sikit guys ^^


last sekali . .

Mengutamakan yang Utama

kadang2 . . ada yang belajar tu berjam2 sampai lupa apa yg wajib . . cara macam tu tak bagus . . tak seimbang . . kita kena la mengutamakan yang utama . . hubungan dgn Tuhan kena jaga . . hubungan sesama manusia pun kita kena jaga . . baru seimbang . . dh simbang tak da masalah . . tak da masalah ilmu senang nk masuk . .


itu aje tips yg meyo nak kongsi . .
terima kasih daun keladi . .
ada masa mai la lagi ^^


adios blogger :)






Thanks for reading :)




Older Post . Newer Post